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Un film
Sur une musique de Hans Eisler, le requiem Lenin, écrit sur commande du PCUS pour le 20ème anniversaire de la mort de Illytch, mais jamais joué en URSS... avec un texte de Bertold Brecht, et des images d’hier et aujourd’hui de ces luttes de classes qui font l’histoire encore et toujours...
Le 21 mars 2009, 155 militants, de 29 départements réunis à Malakoff signataires du texte alternatif du 34ème congrès « Faire vivre et renforcer le PCF, une exigence de notre temps ». lire la déclaration complète et les signataires
Les résultats de la consultation des 16, 17 et 18 juin sont maintenant connus. Les enjeux sont importants et il nous faut donc les examiner pour en tirer les enseignements qui nous seront utiles pour l’avenir.
Un peu plus d’un tiers des adhérents a participé à cette consultation, soit une participation en hausse par rapport aux précédents votes, dans un contexte de baisse des cotisants.
... lire la suite
Unir les communistes pour un PCF de combat, marxiste, populaire et rassembleur
Texte signé par 542 communistes de 64 départements présenté au 36eme congrès du PCF comme base de discussion. Il a obtenu 3694 voix à la consultation interne pour le choix de la base commune (sur 33 623 exprimés) .
Texte nr 3, Unir les communistes, le défi renouvelé du PCF et son résumé.
Signé par 626 communistes de 66 départements, dont 15 départements avec plus de 10 signataires, présenté au 37eme congrès du PCF comme base de discussion. Il a obtenu 3.755 voix à la consultation interne pour le choix de la base commune (sur 24.376 exprimés).
Notre bonne vieille "Great Soviet Encyclopedia", malheureusement plus à jour, demeure une bonne source et élabore sur la dictature du prolétariat ( Je vais tenter de mettre une trado DeepL en français après)
The following article is from The Great Soviet Encyclopedia (1979). It might be outdated or ideologically biased.
Dictatorship of the Proletariat
the power of the working class, established as a result of a socialist revolution and having as its aims the building of socialism and the transition of society to the construction of communism. This power is called proletarian because the working class, led by the Marxist-Leninist party and allied with the peasantry and other democratic strata of society, holds the leading position in society and the state. It is called a dictatorship because, while implementing the broadest democracy for the working people, it uses force whenever necessary to suppress the resistance of the exploiting classes and the activity of elements hostile to socialism.
The doctrine of the dictatorship of the proletariat flows inevitably from the Marxist-Leninist theory of classes and the class struggle. Marx and Engels opposed the petit bourgeois tendencies that endeavored to reconcile and conceal class contradictions, and they also opposed the anarchists, who called for the immediate destruction of any state organization. In opposition to these ideas, Marx and Engels proposed that it was necessary that the proletariat win political power in order to build a new society. The proletariat needed power in order to “wrest, by degrees, all capital from the bourgeoisie to centralize all instruments of production in the hands of the state, that is, in the hands of the proletariat, organized as the ruling class, and in order to increase the total of the productive forces as rapidly as possible” (“Manifesto of the Communist Party,” 1848, in K. Marx and F. Engels, Soch., 2nd ed., vol. 4, p. 446).
The generalization of the experience of the Revolution of 1848–49 in Germany and of the Paris Commune of 1871 was particularly important for the development of the idea of the dictatorship of the proletariat. It permitted Marx and Engels to draw the important conclusion that the bourgeois state machine must be smashed, and it enabled them to reveal the basic characteristics of proletarian power. Marx used the term “dictatorship of the proletariat” for the first time in the work The Class Struggle in France, 1848–1850 (ibid., vol. 7, pp. 31, 91). Subsequently, drawing on the experience of the international workers’ movement, Marx formulated a conclusion on the dictatorship of the proletariat in the Critique of the Gotha Programme (1875) : “Between capitalist and communist society lies the period of the revolutionary transformation of the one into the other. Corresponding to this also is a political transition period in which the state can be nothing but the revolutionary dictatorship of the proletariat” (ibid., vol. 19, p. 27).
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